تولید بیوسنسور قند خون با چاپگر سه بعدی با موفقیت انجام شد

7 دسامبر 2018 - برای اولین بار در ایالات متحده، بیوسنسورهای انعطاف پذیر پیشرفته ای که قادر به نظارت بر سطوح قند خون هستند با چاپگر سه بعدی تولید گردید.

سنسورها برای قرار گرفتن در داخل یک مانیتور پوشیدنی طراحی شده اند، بنابراین کاربر می تواند سطح قند خون خود را بدون نیاز به آزمایش خون انگشتی کنترل کند.

چالش ساخت بیوسنسورهای قابل انعطاف، تاکنون محدود به چاپ روی صفحه ی نمایش بود(screen-printing )، که یک فرآیند پر زحمت و سمی است.

برای غلبه بر این موضوع، یک تیم از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن، یک ماده ی الکتریکی هدایت کننده و انعطاف پذیر برای سنسورها تولید کردند که اثبات شده است موثر هستند، آنها می توانند با اطمینان از این فناوری در آینده ی نزدیک برای افراد مبتلا به دیابت استفاده کنند.

رهبر این پروژه دکتر Arda Gozen از دانشکده ی مکانیک و مهندسی مواد، گفت: با چاپ سه بعدی می توان بیوسنسورهایی اختصاصی برای هر یک از بیماران تولید کرد که به طور بالقوه می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

این تکنیک با اندازه گیری میزان گلوکز در عرق بدن کار می کند. محققان معتقدند که این دستگاه به طور کامل نحوه ی نظارت بر دیابت را در آینده تغییر می دهد، و همچنین زندگی را برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار ساده تر می کند. Yuehe Lin، که در این تحقیق نیز دخیل بود، گفت: سنسور گلوکز ما که توسط چاپگر3 بعدی تولید شده است به عنوان یک حسگر پوشیدنی برای جایگزینی با آزمایش قند خون انگشتی استفاده می شود. از آنجایی که با این روش غیر تهاجمی و بدون نیاز به سوزن می توان بر گلوکز موجود در خون به راحتی نظارت نمود، کار نظارت بر قند خون کودکان آسان تر خواهد شد.

در حال حاضر تیم توجه خود را به یکپارچه سازی این بیوسنسور با ابزاری متمرکز کرده اند که بتواند در درازمدت بصورت پوشیدنی استفاده شود. در حال حاضر ایده فعلی آنها شامل یک مچ بند است که می تواند بطور بی سیم به یک گوشی هوشمند متصل شود تا کاربر بتواند از مقدار گلوکز خود آگاهی یابد.

محققان میگویند در طرحهای آینده همچنین ممکن است این بیوسنسور در ترکیب با تکنولوژیهای دیگر مانند ردیابهای فعالیت بکار رود و در یک قطعه ی پوشیدنی مانند پیراهن استفاده شود. یافته های این تحقیق در مجله Analytica Chimica Acta منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/dec/3d-printer-successfully-produces-effective-blood-glucose-biosensor-99645562.html